In mijn ogen draait het bij opdrachtgeverschap om vier dingen: communicatie, macht, visie en leiderschap.
Communicatie is onmisbaar, om te kunnen begrijpen wat anderen denken en om hen te laten begrijpen wat jouw gedachten zijn.
Macht is een onderwerp dat niet echt past binnen onze cultuur van polderen en samenwerken. Belangrijke opdrachtgevers relativeren hun macht direct met uitspraken als “Macht, nee joh, ik heb geen macht. Oke, ik heb wel een positie. Ik probeer wel invloed te hebben. Maar macht, nee”. De opdrachtgever is echter de machtsfactor, die zorgt voor de benodigde status van een project, voor de middelen, voor de steun bij andere partijen. Zonder steun van de macht kan een belangrijke opdracht gewoon niet uitgevoerd worden.
Visie, gekoppeld aan een goede business case, zorgt voor de richting waar de opdrachtnemer heen moet gaan, het kompas onderweg. De business case is de actuele zakelijke rechtvaardiging voor de opdracht.
Leiderschap is nodig om onderweg te kunnen omgaan met alle voorkomende dilemma’s. Leiderschap is te ontwikkelen, kennis en kunde zijn met opleidingen, training en intervisie te verbeteren.
Communicatie Begrijpen en begrepen worden
Macht |
|
||
Visie |
|
||
Leiderschap
|
kennis |
|
|
voor het omgaan met dilemma's |
kunde |
|